Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bram Paassen - WaarBenJij.nu Noordereiland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Bram Paassen - WaarBenJij.nu

Noordereiland

Blijf op de hoogte en volg Bram

11 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Donderdag 25 september: 07:30 de bus gepakt vanuit Auckland naar Raglan. Reglan is de beste surfspot van Nieuw Zeeland. Onderweg hadden we een stop bij een waterval. Dit was er ééntje van 55 meter hoog, erg indrukwekkend! Daarna doorgereden naar Raglan waar onder andere de film "The endless summer" is opgenomen. Deze film gaat dan ook vooral over surfen. Het blijkt dat als je hier de perfecte golf pakt je 25 minuten aan één stuk door kan surfen. Dit komt echter gemiddeld maar vijf dagen per jaar voor. 'S middags heb ik in het dorpje rondgelopen en gekeken naar de surfers.'S avonds met wat Amerikanen een drankje gedaan. Ik slaap ergens in een lodge helemaal diep in de bossen en ver van het strand. Daar baal ik wel van ivm het surfen. De groep waarmee ik hier ben aangekomen vertrekt morgenochtend weer. Ik heb er voor gekozen om hier drie nachten te blijven. Het is een prachtige locatie.

Vrijdag 26 september: 06:30 gewekt door me kamer genoten omdat ze de bus weer in moesten. Kon daarna helaas niet meer slapen. Vroeg op biedt echter wel weer andere mogelijkheden. Even stevig ontbeten en de hardloop schoenen onder gebonden. Lekker rondje van bijna 16km gelopen met 900 hoogtemeters, het is hier bepaald niet vlak. Na een douchje naar de kust gewandeld om naar de surfers te kijken, helaas blijft het in Raglan tot kijken. Het kijken viel niet helemaal mee. Ik had de buschauffeur gevraagd wat te doen tegen zandvliegen, hij zei wat ik moest kopen maar attendeerde mij erop dat ze in Raglan niet voorkomen. Nou wel dus, ik zat nog geen tien minuten op een heerlijk stekje in de zon voordat ik alweer was gebeten. Na 1,5uur kijk plezier weer terug gewandeld en een hike route van een klein uurtje gedaan rondom het hostel. Uiteindelijk weer een lekker actief dagje waardoor ik vanavond lekker zal slapen.

Zaterdag 27 september: Na een nacht van 11uur slaap was ik weer topfit. Rond 11:00 een mountainbike gehuurd en lekker wezen fietsen in de buurt. Omdat het hostel volgeboekt was en ik als eenling in een kamer zat ben ik bij het personeel gezet. Kamer met eigen tv, douche, etc. Aardig geregeld van ze. Onder het personeel vallen vooral mensen die reizen en hier voor gratis accommodatie een paar uur per dag werken. Het zijn in ieder geval toffe lui. 'S avonds op de kamer gezeten en gerelaxed. Morgen ochtend 07:30 de bus naar m'n volgende stop genaamd Rotorua.

Zondag 28 september: Het was een kort nachtje, de tijd in Nieuw Zeeland is een uur vooruit gezet. Het verschil met Nederland is nu dus 11uur en wordt eind oktober zelfs 12uur. Vandaag naar twee grotten geweest. In één van deze grotten zijn we met een raft doorheen gegaan. In de grotten zaten glowworms, heel mooi om te zien. Toen we terug liepen zagen we een grote aal in de rivier zitten. Met de gids naar de kant gerene en hem gepakt. Wat een beest was dat zeg. Paar gave foto's van geschoten. 'S avonds zijn we naar een Maori stam geweest, hele historie verteld met dans, zang en de hele bende. Was wel geinig maar ik ben niet zo een culturele man. Daarna voor het eerst sinds twee weken weer goed gegeten, nou daar heb ik van geprofiteerd ook. Tot buikpijn aan toe.

Maandag 29 september: We sliepen vannacht in een zaal met 24 mensen. Opzich vrij goed geslapen maar eigenlijk net weer te kort voor het mooie. Half 8 reden we weg van de Maori plaats wat heel dicht bij Rotorua ligt richting de stad zelf, waar ik weer drie nachten blijf. Rotorua staat bekend om zijn geisers, kokende modderpoelen, prachtige bos en de vele activiteiten rondom. Even nadat we aankwamen werden we opgehaald om te gaan raften met onder andere de hoogste commerciële waterval die mogelijk is. Was heel gaaf! 'S middags in de stad rondjes gelopen met twee Duitsers. Met hun het plan gemaakt om die avond eens goed te gaan stappen. Nou dat was gelukt.

Dinsdag 30 september: Vandaag halverwege de ochtend met dezelfde twee Duitsers een wandeling gemaakt naar het bos en de modderpoelen. Het was wel aardig maar niet spectaculair. 'S middags in het zonnetje gezeten en eigenlijk vrijwel niets gedaan. Avondje stappen had er toch wel ingehakt. 'S avonds vroeg gaan slapen zodat ik morgen weer wat leuks kan gaan doen.

Woensdag 1 oktober: Lekker geslapen vandaag en fris voor wat activiteiten. 'S ochtends de hardloop schoenen aangetrokken en een lekker rondje van 11km gelopen. Wel grappig, gisteren kwam ik een Duitser tegen waarbij ik op de kamer sliep in Paihia. Vanmorgen toen ik ging hardlopen en het hostel uit liep kwam ik nog iemand tegen die op die zelfde kamer sliep. Gedurende het gesprek met haar liep toevallig nog iemand langs die ook in diezelfde kamer sliep. Ik was dus mijn hele kamer van Paihia ruim 500km verder tegengekomen binnen 24uur. 'S middags een wandeltocht gedaan van 4,5uur door het redwood forest met een Duitse gozer. 'S avonds een relaxte gozer uit Nederland ontmoet. Met hem wat biertjes gedaan en even de stad ingegaan. Morgen pak ik weer de bus verder naar het zuiden.

Donderdag 2 oktober: 'S ochtends lekker rustig aan gedaan om vervolgens om 13:00 te worden opgehaald door de bus. Vandaag gaan we naar een lodge aan een meer. Op het meer wezen kayaken en daarna heerlijk uitgebreid gegeten. We slapen weer in een Maori lodge en zij zorgen voor het eten. Ik had me net als vorige keer weer lelijk laten gaan, werd helemaal dizzy van hoeveel ik had gegeten. Normaal gesproken vindt ik eten niet zo bijzonder maar dit was zo lekker. Daarna wat verhalen gehoord over Nieuw Zeeland en de Maori.

Vrijdag 3 oktober: Vandaag stond in het teken van reizen en onderweg wat highlights bekijken zoals kokende modderpoelen, watervallen, een stad en verschillende uitzicht punten. Uiteindelijk slapen we ergens in een lodge in de middle of nowhere in het plaatsje Whakahore. Tijdens de reis heb ik een man uit Denemarken ontmoet die helemaal gek is van sport. Extreme afstanden hardlopen maar ook mountainbike etc. Hij vroeg of ik een rondje mee ging lopen omdat ik had verteld dat ik ook hardloop. Rondje van ruim 6km gedaan voor het eten over een berg, door de modder, tussen de schapen en over hekken. Was echt gaaf. 'S avonds gezellig met ze alle biertjes en spelletjes gedaan.

Zaterdag 4 oktober: Lekker relax dagje gehad, 'S ochtends spelletjes gedaan en 's middags een hike van drie uur. 'S avonds met een groep Zweden en Duitsers wat gedronken. Morgen vertrekken we naar het Tongariro National park. Hier is één van de mooiste wandeltracks van de wereld, helaas ligt er sneeuw dus kan ik die nu niet doen. Ik zal deze track later doen als ik terug ga naar Auckland. Het is echt koud hier op het moment.

Zondag 5 oktober: 09:00 vertrok de bus richting het Tongariro national park. En of er sneeuw lag daar. We hebben uiteindelijk wel een hiketour gedaan van twee uur maar het was wel wat fris, nja zegmaar gewoon ijs koud in de sneeuw zonder waterdichte schoenen, wanten en jas. Daarna lekker gechilld en vroeg gaan slapen. Morgen naar het zuidelijkste deel van het Noordereiland, Wellington.

Maandag 6 oktober: Vandaag een lange reis van het National park naar Wellington. Heel de dag in de bus gezeten. Het waaide daarnaast behoorlijk hard. Lantaarnpalen en bomen kwamen we horizontaal tegen op de weg, best heftig. Uiteindelijk veilig aangekomen in Wellington en ingecheckt in het hostel.

Dinsdag 7 oktober: ideaal, dit hostel is met gratis pannenkoeken en diner. Dus dat maakt het allemaal een stuk makkelijker. Na het ontbijt even met een Nederlandse gozer naar een uitkijk punt gelopen op een berg zodat we een mooi uitzicht hadden over de stad Wellington. Aan het eind van de middag had ik een hardloopwedstrijd over 5km gepland. Helemaal goed voorbereid met plattegrond naar de start gegaan met een andere Nederlandse gozer die ook wel mee wilde. Bleek de start daar helemaal niet te zijn. Toen maar besloten om zelf een rondje te lopen. Na een tijdje kwamen we toevallig de wedstrijdlopers tegen. Bleek de start maar 500m van het hostel te zijn. Na 6km in de stad te hebben gerend toch nog gestart aan de 5km race. Wel 10minuten na het startschot dus niet officieel maar agh, het parcours was duidelijk. Uiteindelijk een tijd van 17:38 gelopen, 7 seconde langzamer dan m'n beste jaar prestatie. Wel mooi dat de conditie nog top is. 'S avonds met die Nederlandse gozer die ook mee ging hardlopen uit geweest in Wellington. De karaoke bar even onveilig gemaakt. Die Nederlandse gozer was ik vorige week in Rotorua tegengekomen. We hadden hier weer afgesproken, mooi is dat!

Woensdag 8 oktober: Na een wat heftig avondje aardig kapot vandaag. Het was daarom een mooie dag on het welbekende National te papa museum te bezoeken. Hier is alles te vinden over Nieuw Zeeland, vond de wildlife verdieping wel nice. Daarna mount Victoria nog even opgereden voor een uitzicht punt. Was wel aardig maar niet zo bijzonder. 'S avonds vroeg naar bed gegaan.

Donderdag 9 oktober: Lekker optijd ontwaakt om weer pannenkoeken te bakken. Daarna een berg opgewandeld voor een mooi uitzicht en naar een botanische tuin geweest. Stelde allemaal niet zoveel voor maar uiteindelijk toch weer twee uur aan de wandel geweest. Het was overigens heerlijk weer dus dat maakte een hoop goed. 'S middags een rondje van 16,6km hardgelopen langs het water. Was echt heerlijk met deze luchten. 'S avonds uit geweest met wat Britten en een Duitser.

Vrijdag 10 oktober: Laatste dagje in Wellington. Leuke stad om even wat langer geweest te zijn. Morgen dan op naar het zuidereiland. Vandaag lekker gechilld in de stad met een Duitse meid die ik in Rotorua heb ontmoet. 'S avonds weinig gedaan. Weer even een nachtje bijslapen. Morgen 07:00 bij de ferry terminal staan.

  • 12 Oktober 2014 - 13:25

    Sandra:

    Leuk om te lezen broer! Klinkt als een heerlijk leven.
    Geniet ervan.

  • 23 Oktober 2014 - 13:28

    Thom:

    Dik ouwe kiwi

  • 25 Oktober 2014 - 10:26

    Mirjam Van Koppen:

    Super leuk om te lezen Bram, er komen een hoop herinneringen naar boven van mijn reis! Wellington is super leuk om te stappen, en na een paar dagen moet je daar ook wel weer weg, anders zie je niet veel ;-(
    Je bent ook nog veel aan het sporten, goed bezig.

    Zuidereiland is nog mooier vind ik, maar je gaat het beleven.
    Veel plezier nog en ik blijf je volgen.

    groetjes,

    Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Bram

Nieuw Zeeland: 14 september 2014 - 1 december 2014 Australië: 1 december 2014 - 13 juni 2015

Actief sinds 26 Aug. 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 7075

Voorgaande reizen:

14 September 2014 - 13 Juni 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: