North & West Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Bram Paassen - WaarBenJij.nu North & West Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Bram Paassen - WaarBenJij.nu

North & West Australia

Blijf op de hoogte en volg Bram

22 Mei 2015 | Australië, Perth

25 april: Vandaag van mission beach naar townsville gereden. Vanaf hier neem ik de bus westwaarts richting Darwin.

26 april: Townsville verkend en een pittige hike gedaan wat een mooi uitzicht gaf over de stad. Daarna op het strand gelegen en in de avond de nachtbus gepakt naar Mount Isa.

27 april: Mount Isa is een dorp in de outback. 900 kilometer weg van een stad. Er is een grote mijn industrie waar 3000 mensen werken. Zonder die mijnen dus geen Mount Isa waarschijnlijk. Vandaag rond gewandeld. Heerlijk weer hier. Lage luchtvochtigheid, 28 graden met een windje. Dat weer is het hier de gehele winter. In de nachten tussen 0 en 10 en overdag 25.

28 april: Mount Isa heeft toch ook water nodig. Midden in de woestijn is er een gigantisch meer waar water naar toe stroomt van honderde vierkante kilometers land. Vandaag naar dat meer geweest en op gevaren met een kano. Heel veel vliegen hier die in je neus, oren en mond kruipen. In het meer barst het van de vis en er zitten ook zoetwater krokodillen. Gelukkig niet tegen gekomen met me opblaasbare kano.

29 april: Een wandeling van 2uur gemaakt door en rond het dorp. Daarna filmpje gekeken. Morgen ochtend weg van hier.

30 april: Het busje gepakt om 07:00 riching Tennant Creek. Hier een paar uur rond gewandeld en daarna gewacht op de nachtbus naar Darwin. Uiteindelijk moesten we 13uur wachten. Tennant Creek komt niet op me favoriete lijst. Heel veel aboriginals die dronken zijn, stinken en telkens naar je toe komen om te vragen of je sigaretten hebt.

1 mei: 03:00 de bus ingestapt voor een 14uur durende rit naar Darwin. Beginnen in de woestijn en eindigen in het regenwoud. Blijft bijzonder, wegen zo recht tot de horizon. Roadtrains met koeien, paarden, noem maar op. Bijzonder om te zien. Aangekomen in Darwin het hostel opgezocht en lekker gaan slapen.

2 mei: Rondje gelopen door Darwin en aan een lagoon gelegen. Nog even bij wat vissers gekeken. Één van de mannen had een mega pijlstaartrog aan de haak. Na een half uur sjorren en nadat ze hengel was gebroken kwam die aan het oppervlak. Gigantisch groot. Hij stond op een pier 3 meter boven het water, omhoog halen ging dus niet. Tuig door geknipt. Het was trouwens niet dat die een zielig hengeltje had, het stond heel de tijd zowat in een 90 graden hoek. Touristen die met mindere kwaliteit hengels viste hoorde 2 seconde dat ze beet hadden en dan was het tuig door. Vandaar dat je dus niet mag zwemmen in de zee.

3 mei: Vandaag een tour naar Litchfield National park. 06:40 het busje in en op naar het park. Heel mooi en groen. We begonnen met de termiet bergen. Indrukwekkend dat beestjes van nog geen halve centimeter een berg van 6 meter kunnen maken. Daarna bij verschillende watervallen geweest waar we in mochten zwemmen. De ene nog mooier dan de andere. Uiteindelijk rond 17:00 weer terug. Lekker dagje.

4 mei: Vandaag was het grootste doel om een hostel te vinden. Uiteindelijk beide een hostel gevonden maar in verschillende hostels. Beetje vol alles. Daarna weinig gedaan, lekker gechilled en rondgelopen in de stad. 'S avonds wezen stappen. Lukt aardig in Darwin.

5 mei: Chill dagje, beetje souvenir shops in en uit en beetje rond hangen. Eind van de middag wat vis in de zee wezen voeren met brood. Grote jongens gezien van een meter en langer.

6 mei: Naar het museum gewandeld en terug via de kust. Ging weer vooral over de dieren hier en de cycloon die Darwin trof en vernietigde in de jaren 70. De wandeling was maar 9km in totaal maar met 33 graden en een vrij hoge luchtvochtigheid is het pittig. Daarna een auto gehuurd voor morgen en een tour geboekt en even gechilld met wat mensen aan de lagoon.

7 mei: Vandaag 08:00 de huur auto ingestapt om naar het Kakadu national park te rijden. Bij diverse highlights gestopt waar je aardige stukken moest lopen om van de parkeerplaats bij het uitzichtpunt te komen. Denk je, maakt dat uit? Met 37 graden vandaag was dat slopend. Vervolgens geraced van het park naar de Wetland cruise. Hier diverse vogels, vissen en krokodillen gezien. We waren even na 20:00 weer in Darwin. Uiteindelijk een top dag: Een grote slang op de weg gezien, zowat een kangaroe op de bumper, een overstekende dingo, een krokodil van 4,5 meter gezien, diverse kleine bosbranden en ruim 700km op de teller.

8 mei: Vandaag verlaten we Darwin en bussen we verder naar het westen richting Kunururra. Hele dag bussen. Darwin was top, zes volle dagen geweest, geen wolk gezien en elke dag 32 graden en hoger.

9 mei: Vandaag wat rond gewandeld in het dorp en naar een National park gegaan. Erg mooi, het lijkt hier op kings canyon, dat was in de buurt van Alice Springs. Lastig te beschrijven maar super mooi.

10 mei: Aan het zwembad gelegen en beetje rond gewandeld. 'S avonds de nachtbus naar Broome gepakt.

11 mei: In de ochtend aangekomen in Broome. Zoals altijd na een nachtbus weer helemaal versleten. Hostel geboekt en daarna rustig aangedaan. 'S avonds met een groep mensen op het strand gezeten en biertjes weggetikt.

12 mei: Vandaag naar Town beach geweest. Dat is één van de stranden in Broome

13 mei: Vandaag was cable beach aan de beurt. Prachtig wit lang strand wat in mijn ogen mooier is dan white heaven beach(white sundays). Met een top van 35 graden was het wel erg warm. Ze zeggen dat het hier veilig is om te zwemmen in de zee. Ik stond met me voetjes in het water en was even aan het rond kijken of ik echt geen kwallen zag. Het enige wat ik zag was een flinke pijlstaartrog drie meter van het strand. Toch maar niet zwemmen hier.

14 tm 17 mei: Elke dag naar het strand, beetje rond wandelen en marktjes bekijken. Beetje biertjes drinken. Gelukkig geen 30+ers meer. 28 graden is een stuk aangenamer na zo een lange tijd met enkelt 30ers.

18 mei: Vandaag het vliegtuig ingestapt om van Broome naar Perth te vliegen. Aangekomen in Perth het hostel geboekt en rond gewandeld in de stad.

19 mei: Vandaag alles geregeld voor de komende dagen. Er is aardig wat te doen rond Perth dus dat beloofd wat komende dagen.

20 mei: Vandaag naar Rottnest Island geweest. Met de trein naar de ferry gereden en met de ferry naar het eiland. Hier met de fiets rond gereden. Het eiland is 11km lang en 4,5km breed op het breedste punt, goed te doen dus met de fietst. Het is een prachtig eiland. Zo veel super mooie bays en stranden. Daarnaast weer pijlstaartroggen gezien, een slang en een hele hoop quokka's. Dat zijn kleine kangaroes, super gave beestjes. Na 43km fietsen weer terug de ferry op en naar het hostel.
21 mei: Vandaag een auto gehuurd om naar Margaret river te rijden. Weer een totaal ander landschap wat ik nog niet heb gezien in Australia. Weer prachtige stranden, rotsen, grotten en rivieren. Uiteindelijk weer 600km op de teller aan het eind van de dag. De afstanden hier zijn gigantisch.

22 mei: Vandaag de laatste dag in Perth voor Christine, zij vliegt morgen naar huis. Om dat goed af te sluiten hebben we een hotel geboekt en gaan we uit eten vanavond. Vandaag souvenirs shoppen en lekker rustig aan.

Voor mij is het nu ook nog maar een weekje, wat is de tijd hard gegaan. De planning voor de komende week is dat ik zondag avond naar Sydney vlieg om vervolgens naar Byron Bay te vliegen. Hier ga ik een skydive doen en nog even genieten van me laatste dagen in Australië.

• 22 Mei 2015 - 08:31

Pa En Ma:

Gaaf om te lezen Bram. We moeten denk nog maar een reis Austalie in de agenda zetten voor het noorden en westen als ik dit alles hoor. Maar ook leuk om je over een week weer thuis te hebben

• 29 Mei 2015 - 10:10

Helma :

Jeetje man ,wat heb jij veel gezien en gedaan en wat is de tijd omgevlogen. Dit heb je maar mooi "in je pocket " Gaaf hoor. Veilige terug reis !!