Werken voor je geld - Reisverslag uit Monbulk, Australië van Bram Paassen - WaarBenJij.nu Werken voor je geld - Reisverslag uit Monbulk, Australië van Bram Paassen - WaarBenJij.nu

Werken voor je geld

Blijf op de hoogte en volg Bram

13 Februari 2015 | Australië, Monbulk

Daar zijn we weer, in het gigantisch warme Australië.

3 januari: Vandaag de bus ingestapt naar Canberra, de hoofdstad van Australië. Nooit geweten dat niet Sydney of Melbourne de hoofdstad is maar Canberra. Hier een hostel geboekt en even door de stad gewandeld. Het is hier met 35 graden niet echt uit te houden, iets te warm voor het mooie.

4 januari: Slecht geslapen omdat het erg warm was op de kamer. Precies een kamer op de zon kant. Van hostel veranderd want dit was niet alles. 'S middags in het koele hostel in slaap gevallen. Het had flink gestormt aan het eind van de middag waardoor de temperatuur weer wat aangenamer was. Begin van de avond ruim 20km hardgelopen rond het meer. Heel gaaf rondje en wat liep het lekker met een beetje een normale temperatuur.

5 januari: Vandaag naar het war memorial geweest van Australië. Erg indrukwekkend, daarna het Australische parlement bezocht. Canberra is een erg mooie stad, Alles ziet er strak uit.

6 januari: Vandaag de bus naar Melbourne gepakt. Negen uurtjes met de bus.

7 januari: Wandeling door de stad gemaakt. Het was 38 graden vandaag dus we hebben onze tijd genomen om door de stad te komen. Ik ben niet zo van deze temperaturen.

8 januari: Vandaag nieuwe schoenen wezen shoppen en lekker gerelaxed.

9 januari: Vroeg het bedje uit om naar Monbulk te gaan. Hier blijf ik de komende twee maanden. Ik verblijf bij een vrouw(Lili) in huis. Heel erg aardig en samen met Christine een eigen kamer voor een schijntje vergeleken met de hostels in de buurt. Na de buren te hebben ontmoet en heel het gebied te hebben rondgereden voor werk voor Christine heb ik de trein gepakt naar Bacchus March. Hier stond oom Louis me op te wachten met de auto. Met hem naar z'n hotel gereden en in het dorpje Daylesford wat gegeten en gedronken. Weer eens lekker Nederlands praten.

10 januari: Met oom Louis naar Rijk Zwaan Australië gereden en rond gekeken terwijl hij aan het werk was. Daarna nog een rondje gewandeld, was wel lache. Louis zei dat het een rondje van een kilometer of vijf was. Bleek uiteindelijk een rondje van dik 15 kilometer te zijn. Tijdens de wandeling wel wilde kangaroes gezien. Daarna wezen golven en ook daar zaten wilde kangaroes. Helaas moest ik me meerdere kennen en de overwinning aan m'n oom laten vandaag. Slaap toch bij hem in het hotel, kan je hem maar beter laten winnen, hehe. In de avond bij iemand van Rijk Zwaan wat gegeten, was erg gezellig.

11 januari: De trein van 09:00 gepakt terug naar Melbourne. Hier nog even in de stad geweest om vervolgens weer af te reizen naar Monbulk.

12 tm 16 januari: Vandaag begonnen met werken. Prima werk met prima mensen. Ik werk op een boomgaard. Werkzaamheden zijn onkruid wieden, poten, sorteren, ompotten, spuiten, stokken zetten etc.

17 januari: Vorige avond bij de buren gegeten, was erg gezellig. Het zijn vrienden van Lili, het is een homo koppel maar ze zijn gewoon normaal, echt barre lui. Vandaag  naar Melbourne geweest. Even door de stad gelopen en gerelaxed aan een strand van Melbourne.

18 januari: Lekker rustig zondagje gehad. In de middag heeft Lili ons wat dorpjes laten zien rond Monbulk. Even een bakkie gedaan ergens en weer terug naar huis.

19 januari tm 23 januari: Lekker werkweekje gedraaid. Donderdag was het bloed heet met een graad of 39. Christine heeft gelukkig werk gevonden deze week. Zij kan maandag starten. Wel blij mee want anders zou ze weg gaan om ergens anders naar werk te zoeken.

24 januari: Vandaag naar de tennis geweest, Australian open. Kiki Bertens aangemoedigd in haar dubbel partij, die ze uiteindelijk won. Daarna rondjes gelopen en wat tennis gekeken.

25 januari: Weinig uitgevoerd vandaag op hardlopen na. Ik loop niet zoveel hard meer laatste tijd. Was het in november en december nog rond de 150km per maand, tot dusver in januari is het 85km.

26 januari: Vandaag is het Australian day wat betekend dat iedereen nog een extra dag vrij heeft. In de middag een wandeling gemaakt van Belgrave naar huis. Eind van de middag wezen bbqen met vrienden van Lili. Was erg gezellig en ging door tot laat. Helaas de volgende dag weer werken.

27 januari tm 30 januari:
Elke dag gewerkt en lekker centen verdiend. Het is vrij fris voor australische begrippen in de zomer, rond de 18 tot 22 graden

31 januari: In de ochtend een rondje hardgelopen en daarna naar Melbourne gegaan. Hier met Ron Vermeer afgesproken die ik ook al in Nieuw Zeeland had ontmoet. Met hem een rondje door de stad gelopen en naar een mega groot entertainment en casino gebouw geweest. Daar een sportsbar in gedoken en de finale van de Asian cup bekeken. Daarna afgesproken met de buurman zodat we met hem mee naar huis konden rijden. Rond half 2 uiteindelijk thuis. Lang dagje.

2 tm 6 februari: Weer een weekje werken. Donderdag en vrijdag waren erg warm. Vrijdag begonnen we een uurtje eerder zodat we wat eerder konden stoppen.

Omdat ik hardlopen hier niet leuk vind omdat het nergens vlak is heb ik me aangemeld bij de sportschool van Monbulk van de week. Elke dag na het werk even een uurtje sporten.

7 februari: Vandaag weer naar Melbourne gegaan, met 35 graden was het weer bloedheet. 'S avonds een voetbalwedstrijd bekeken in het stadion met wat Franse backpackers en een Australische gozer van het werk. Het was een derby tussen Melbourne City en Melbourne Victory. Aardig stadion waar 50.000 man in kunnen. Daarna nog even de stad ingegaan. Uiteindelijk de laatste tram gepakt naar het hostel. We blijven hier nachtje slapen omdat er een festival is in Melbourne morgen.

8 februari: Eerst een Chinese markt bezocht en wat rommeltjes gekocht en daarna naar het festival gegaan. Dit was aan het strand bij Sint Kilda. Groot gebeuren met zangers, kermis en ander entertainment. Paar uur rondgelopen. Mooie was dat ze gisteren nog zeiden dat het vandaag weer bloedheet zou worden en vandaag gaven ze maar 25 graden op. Dat is toch wel een lekkere meevaller.

9 tm 13 febrauri:
Hele warme week geweest. Niet onder de 30 graden overdag. Meeste dagen 6 uur begonnen zodat we eerder konden stoppen. Woensdag was het met 37 graden echt bloedheet. Agh het wendt wel een beetje.

• 13 Februari 2015 - 08:34

Helma:

Leuk weer Bram !
    Succes met de warmte en met werken en tot je volgende bericht

• 13 Februari 2015 - 15:53

Gaby:

Hey makker, leuk weer eens zo wat van je te lezen. Volgens mij heb je het prima naar je zin.
    Gaaf hoor allemaal, geniet er nog maar van want de tijd gaat wel heeeeeeeel hard denk ik?
    Grtz Gab

• 20 Februari 2015 - 15:20

Thom:

Gozert
    Neem je je meissie mee als je naar huis gaat? Gaan we ff zuipe
    xx